Er is vrijwel geen organisatie, bedrijf of zelfstandig ondernemer meer zonder een eigen website. En veel van die sites willen de bezoeker tot iets verleiden. Een aankoop doen, informatie opvragen, een bericht achterlaten of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Daarom is het opvallend hoe vaak de bezoeker weer vertrekt zonder die gewenste actie. Waarom gaat dat zo vaak mis?

Bedenk dat een websitebezoeker nu eenmaal weinig tijd neemt voor jouw website. Hij/zij blijft zo kort mogelijk en als hij gevonden heeft wat hij zocht (of denkt dat dat hier niet gaat lukken) dan is hij ook snel weer vertrokken. Geef hem dus zo snel mogelijk het gevoel dat jouw website wel de plek is waarnaar hij op zoek is.

Tekst is nummer 1!

Ik durf rustig te stellen dat teksten heel belangrijk zijn voor een website. Toch wordt er vaak het minste budget voor gereserveerd. Dat is niet slim. Goede teksten werken echt beter dan een mooie vormgeving, gelikte plaatjes of sliders. Want dat is meestal niet waar een bezoeker naar op zoek is. Het gaat deze echt om de inhoud. Voelt de bezoeker zich niet aangesproken dan is hij zo weer vertrokken. Dat is zonde. Zorg er dus voor dat je aandacht besteedt aan de onderstaande tien referentiepunten:

1. Duidelijkheid. Vertel op de homepage direct en duidelijk wat voor soort website het is en van wie.

2. Taalgebruik. Laat het taalgebruik aansluiten op de kenmerken van de doelgroep waarop de site gericht is. Er zijn zes hoofdcategorieën: variërend van A1 (zeer eenvoudige teksten) tot C2 (zeer ingewikkelde communicatie).

3. Probleem. Benoem het ‘probleem’ van je bezoekers; dat triggert direct.

4. Afstand. Doe niet hoogdravend. Communiceer in je teksten op dezelfde manier als je praat; gebruik dezelfde woorden, soort zinnen etc. Dat verkleint de natuurlijke afstand tot de bezoeker.

5. Opmaak. Vermijd lange zinnen; gebruik alinea’s van hooguit 3 tot 4 zinnen of 6 à 7 regels en zet daar korte tussenkopjes boven. Zorg voor voldoende wit rondom de teksten, dat geeft een rustiger beeld.

6. Originaliteit. Vermijd clichés, uitroeptekens, en natuurlijk de Caps Lock-toets.

7. Leesbaarheid. Gebruik een goed leesbaar lettertype en duidelijke lettergrootte; let op de kleur van de letter versus kleur achtergrond. Zwart op wit geeft altijd het beste contrast en is het meest rustgevend.

8. Val op. Gebruik opvallende call to action-buttons en lijstjes (maximaal 7 items en niet te lang).

9. Actualiteit. Zorg dat alle teksten up-to-date zijn, noem geen verouderde producten, verwijder tijdig informatie over al afgelopen evenementen en acties etc.

10. SEO en SEA. De bovenstaande punten helpen je al een eind op weg. Zorg ervoor dat je site nog beter gevonden wordt door zoekmachines door populaire zoekwoorden op te nemen in de teksten.

Natuurlijk verdienen al deze punten een nadere beschouwing. Daarover gaan andere blogs die regelmatig zullen verschijnen. Meer weten over hoe je je klanten naar je website lokt en tot actie aanzet? Houd dan deze website in de gaten of neem direct contact op: bel 06-2421 5207 of mail naar pvdboom@concepts.nl.