Bloggen

Bloggen wordt door steeds meer mensen en organisaties gezien als een prima manier om hun verhaal te kunnen vertellen. Dat is terecht, regelmatig bloggen vergroot de zichtbaarheid van je organisatie. maar… blogs worden pas veel gelezen als deze aan een aantal voorwaarden voldoen.

Zorg voor een pakkende kopregel om direct lezers mee te trekken. Een verzorgde structuur is ook belangrijk. Na die koppregel volgt het intro, daarna de kern van je betoog en je sluit af met een duidelijke conclusie. Daarna nodig je je lezers uit om te reageren en het blog te delen in hun netwerk.

Continuïteit
Natuurlijk moet de content bestaan uit prettig leesbare teksten. Het zou jammer zijn als lezers daarom afhaken, je wilt immers dat je interessante verhaal, stelling of ervaring wordt gelezen. Maar… aantrekkelijk schrijven is niet iedereen gegeven.

Bovendien kost een goed blog schrijven altijd meer tijd dan je vooraf inschat. Het bedenken van een goed onderwerp alleen al kan al leiden tot frustratie. Veel bloggers beginnen beslist enthousiast maar haken na enkele pogingen om dit soort redenen al snel weer af. Jammer, want juist de continuïteit van een regelmatig verschijnend blog is een voorwaarde om een flink aantal vaste lezers en volgers op te bouwen.

Expert
Naarmate je vaker en langer blogt, wordt je steeds vaker als een expert gezien binnen je vakgebied. Dat is een belangrijk voordeel, want veel organisaties en potentiële klanten doen nu eenmaal het liefst zaken met experts.

Natuurlijk kun je je blog ook verspreiden via andere digitale kanalen. En de volgers daar verspreiden het blog voor je verder. Zo ontstaat een olievlek-effect waar je verder weinig voor hoeft te doen.

Wil je ook gaan bloggen of blog je al onregelmatig maar is het bedenken van onderwerpen en/of tijdgebrek steeds weer een probleem? Van den Boom tekstproducties schrijft persoonlijke en zakelijk getinte blogs. Natuurlijk onder jouw naam. Maak snel eens een afspraak!