Ik hoor nog best vaak van ondernemers dat ze een mooie website hebben laten maken maar dat deze teleurstellend weinig klanten of omzet oplevert. Veel meer dan een gelikt digitaal visitekaartje is hun website eigenlijk niet. Zonde van het geld en de moeite.

Het valt mij op dat veel ondernemers op hun sites nog steeds erg hun best doen om te vertellen of te laten zien hoe goed ze in hun werk zijn. Niet verrassend, want de eerste die zegt dat hij niet zo goed is in zijn werk, moet ik nog tegenkomen. Ik wil ze ook best geloven maar sla er als mogelijke klant niet zo snel op aan. De boodschap is niet onderscheidend en ik voel me ook niet aangesproken. Ik kom namelijk op hun website omdat ik iets zoek of een probleem heb dat moet worden opgelost. Als daar onvoldoende aandacht voor is, ervaar ik geen klik en ben ik snel weer vertrokken naar een andere site.

Gebruik de drietrapsraket

Maar, als een ondernemer op zijn website begint met te vertellen over het probleem dat ik heb, voel ik me wel aangesproken en lees ik door. Als hij daarna verder gaat met het benoemen van de consequenties als mijn probleem niet tijdig wordt opgelost, gaat mij hartslag ook nog eens omhoog. Gelukkig, daarna volgt de oplossing die hij ook in huis heeft. Ik voel me begrepen. Nu krijg ik de neiging om het contactformulier in te vullen of direct te bellen (nog beter!) voor meer informatie of een afspraak.

En dat is toch wat je wilt als ondernemer! Zorg dus dat de klant altijd centraal staat op je website. Benoem zijn probleem, de mogelijke consequenties en natuurlijk de oplossing die jij voor hem of haar in huis hebt. Een psychologische drietrapsraket die, toegepast in de juiste volgorde, gegarandeerd werkt!

6 + 7 =