Bloggen over je vak is nog steeds een goede manier om jezelf in de etalage te zetten. Je kunt je profileren als expert, je netwerk uitbreiden en je blogtekst gebruiken voor je socialmedia-uitingen. Maar voor het succes van je blogs is het, naast de inhoud natuurlijk, wel belangrijk dat je in Google boven komt drijven. Ik loop daarom een aantal items met je door om het zogenoemde SEO-gehalte van je blog te verhogen.

De titel
Heel belangrijk; is vaak beslissend of iemand je blog gaat lezen of niet. Neem hier ruim de tijd voor en kies een pakkende titel die de inhoud van het artikel dekt. Denk na over het zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden en verwerk dit in de titel.

Een vraag als titel (dus met vraagteken) nodigt uit en komt vaak overeen met een zoekopdracht in Google. Titels met cijfers en woorden als tips, geheimen, technieken of methoden scoren altijd hoog. Lezers hebben immers een korte ‘attention span’ en zijn vaak op zoek naar compacte, overzichtelijke informatie.

Ook woorden als stappenplan, handleiding of handboek werken prima in blogtitels. Kies uit een van bovenstaande voorbeelden; probeer niet alles te verwerken want dat levert meestal geen goed leesbare titel op.

Afbeelding
Plaats een afbeelding naast of vlak onder de titel. Een plaatje is uitnodigend en verhoogt de attentiewaarde enorm. Gebruik alleen rechtenvrije afbeeldingen. Geef de afbeelding voor het uploaden een bestandsnaam met daarin het keyword of de keywordcombinatie waar je op gevonden wilt worden. Gebruik in bestandsnamen nooit hoofdletters, spaties of vreemde tekens.

De eerste alinea
Als je hoog wilt scoren op een bepaald keyword kun je dat het beste gebruiken in de eerste alinea van je artikel; bij voorkeur zelfs als allereerste woord. Om het extra op te laten vallen kun je het nog ‘vet’ drukken. Eenmalig dan, daarna heeft dat geen toegevoegde waarde meer voor Google.

Je hebt nu vast al een aantal geïnteresseerden te pakken. Zorg dus dat de eerste alinea de lezer direct prikkelt en uitnodigt tot verder lezen. Plaats niet meteen je hele artikel op je blog maar alleen een titel, plaatje en eerste alinea en daarna een “lees verder” linkje. Dit houdt je blog overzichtelijk en je triggert bezoekers tot verder lezen.

Tussenkoppen (H2 en H3)
Gebruik altijd tussenkoppen binnen je tekst. Het verhoogt de leesbaarheid, zorgt voor structuur en het is goed voor de vindbaarheid. Maak gebruik van zogenaamde heading tags. Alle tussenkoppen in dit artikel zijn bijvoorbeeld een Kop 2 (H2). Als je ook subparagrafen gebruikt neem je daarvoor Kop 3.

Kop 1 is gereserveerd voor de titel van je blog. Let er even op dat je geen Kop 2 gebruikt voor de “lees verder” link, dat is geen mooi gezicht binnen de tekst en het zorgt voor een overvloed aan koppen op je homepage.

Tekstopmaak
Zorg dus dat je tekst uitnodigt om te gaan lezen. Dus geen lange lappen onopgemaakte teksten; die leest tegenwoordig bijna niemand meer. Een trucje dat je toe kunt passen is het plaatsen van een witregel na elke drie tot zes regels, dat maakt het tekstbeeld rustig en overzichtelijk. Een ander handigheidje is het ‘vet’ maken van belangrijke woorden (keywords) in de tekst, die springen er dan uit en grijpen even opnieuw de aandacht van de lezer, het maakt het tekstbeeld ook minder saai.

Ook tussenkoppen zorgen voor structuur en maken de teksten minder lang omdat ze ‘het patroon’ doorbreken. Voeg afbeeldingen toe zodat een artikel niet uit alleen maar uit tekst bestaat maar waak wel voor ‘overkill’. Het gaat immers in de eerste plaats om jouw tekst. Gebruik zo weinig mogelijk verschillende kleuren, kies voor een zwarte letters op een witte achtergrond en een prettig leesbaar lettertype. Een verhoogde regelafstand zorgt bij veel lettertypes voor extra leesgemak.

Je bent nu al een heel eind op weg naar een SEO-vriendelijk blog. Maar je kunt nog meer doen. Hierover in een later blog.